دوره 5، شماره 15، تابستان 1402، صفحات 23 - 35
نویسندگان : بهادر دامن کشان *

چکیده :
هدف: امروزه تجارت اجتماعی در حال تبدیل شدن به یک مرکز مهم برای منبع یابی محصول است که به شرکت ها کمک می کند تا با مشتریان ارتباط برقرار کنند و مزیت های رقابتی به دست آورند. با این حال، تحقیقات بسیار کمی که بر شرکت های دانش بنیان متمرکز است تا به امروز انجام شده است.این تحقیق بررسی تاثیرگذاری زمینه های زیست محیطی ، سازمانی و فناوری بر قصد رفتاری جهت پذیرش تجارت پرداخته است. روش : تحقیق حاضر به شیوه توصیفی تحلیلی که از نظر هدف کاربردی می‌باشد و با تلفیق دو شیوه پیمایشی (جهت ارزیابی متغیر مستقل) و اسنادی (جهت ارزیابی متغیر وابسته) در جامعه آماری سطوح مدیریت و کارشناسان شرکت های دانش بنیان در پارک زیست فناوری خلیج فارس که حجم نمونه 126 نفری از بین آنها انتخاب و برای جمع آوری داده ها از پرسش نامه استاندارد استفاده شده است. به‌منظور تجزیه‌وتحلیل داده‌ها جمعیت شناختی و استخراج شاخص‌های مرکزی از آمار توصیفی و نرم‌افزار24 SPSS و برای تجزیه‌وتحلیل آمار استنباطی از مدل معادلات ساختاری و از نرم‌افزار Smart PLS3استفاده‌شده است. یافته ها: یافته‌های تحقیق حاکی از اثر مثبت و معنی‌دار زمینه های زیست محیطی، سازمانی و فناوری بر قصد رفتاری جهت پذیرش تجارت اجتماعی در شرکت های دانش بنیان در پارک زیست فناوری خلیج فارس دارد. نتیجه گیری: فشار شریک تجاری در زمینه محیطی، به دنبال آن حمایت مدیریت ارشد در زمینه سازمانی، و سودمندی درک شده در زمینه فناوری، بیشترین تأثیر را بر قصد رفتاری برای استفاده اجتماعی دارد. زمینه های فناوری، سازمانی و محیطی بر قصد رفتاری تاثیر معنی داری می گذارد.

کلمات کلیدی :
زمینه های زیست محیطی، زمینه های سازمانی، زمینه های فناوری، قصد رفتاری، پذیرش تجارت اجتماعی


مشاهده مقاله
250
دانلود
0
تاریخ دریافت
۱۸ دی ۱۴۰۱
تاریخ ریوایز
۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۲
تاریخ پذیرش
۲۹ مرداد ۱۴۰۲