بررسی عوامل موثر بر قصد خرید لوکس مشتریان با استفاده از روش داده کاوی (مطالعه موردی حوزه پوشاک)
دوره 3، شماره 9، زمستان 1400، صفحات 25 - 1
نویسندگان : احسان آصفی داریان و عباس سقایی * و امیر عزیزی
چکیده :
مطالعه رفتار مشتری در هر کسب و کار برای درک مخاطب هدف و ایجاد محصولات و خدمات پیشنهادی جذابتر مورد مطالعه قرار میگیرد. بنابراین هدف ما در این پژوهش استفاده از تکنیک جنگل تصادفی جهت مدلسازی قصد خرید مشتریان برای خرید کالای لوکس (کت و شلوار) بود. مشتریان یک برند کت و شلوار را شناسایی کردیم و دریافتیم که پزشکان افرادی هستند که سالیانه مبلغ زیادی برای خرید کت و شلوار از این برند صرف کرده اند. از این رو عوامل اثرگذار بر قصد خرید کت و شلوار لوکس را در سطح جامعه بین پزشکها بررسی کردیم. جامعه آماری این تحقیق پزشکهای شاغل در تعدادی از مراکز درمان تهران بود که دادههایی را بر اساس پرسشنامهی محقق ساخته با 68 سوال از 174 پزشک جمعآوری کردیم.مدلسازی قصد خرید مشتری به کسب و کارها کمک میکند تا از هزینههای بیهوده برای بازاریابی خودداری کرده و به صورت بهینه برای استراتژیهای بازاریابی خود هزینه کنند. بنابراین ما با استفاده از روش جنگل تصادفی در نرم افزار R، این مدلسازی را انجام دادیم و متغیرهای اثرگذار بر قصد خرید کالای لوکس را شناسایی کردیم. سپس با استفاده از قواعد تلازمی، قوانینی را پیدا کردیم تا بیان کنیم این پزشکها با چه رفتار، عقیده و نگرشی کت و شلوار لوکس خریداری میکنند.
مطالعه رفتار مشتری در هر کسب و کار برای درک مخاطب هدف و ایجاد محصولات و خدمات پیشنهادی جذابتر مورد مطالعه قرار میگیرد. بنابراین هدف ما در این پژوهش استفاده از تکنیک جنگل تصادفی جهت مدلسازی قصد خرید مشتریان برای خرید کالای لوکس (کت و شلوار) بود. مشتریان یک برند کت و شلوار را شناسایی کردیم و دریافتیم که پزشکان افرادی هستند که سالیانه مبلغ زیادی برای خرید کت و شلوار از این برند صرف کرده اند. از این رو عوامل اثرگذار بر قصد خرید کت و شلوار لوکس را در سطح جامعه بین پزشکها بررسی کردیم. جامعه آماری این تحقیق پزشکهای شاغل در تعدادی از مراکز درمان تهران بود که دادههایی را بر اساس پرسشنامهی محقق ساخته با 68 سوال از 174 پزشک جمعآوری کردیم.مدلسازی قصد خرید مشتری به کسب و کارها کمک میکند تا از هزینههای بیهوده برای بازاریابی خودداری کرده و به صورت بهینه برای استراتژیهای بازاریابی خود هزینه کنند. بنابراین ما با استفاده از روش جنگل تصادفی در نرم افزار R، این مدلسازی را انجام دادیم و متغیرهای اثرگذار بر قصد خرید کالای لوکس را شناسایی کردیم. سپس با استفاده از قواعد تلازمی، قوانینی را پیدا کردیم تا بیان کنیم این پزشکها با چه رفتار، عقیده و نگرشی کت و شلوار لوکس خریداری میکنند.
کلمات کلیدی :
قصد خرید، رفتار خرید، لوکس، داده کاوی، جنگل تصادفی
قصد خرید، رفتار خرید، لوکس، داده کاوی، جنگل تصادفی
مشاهده مقاله
733
دانلود
0