نقش مشوق ها و نظارت بر تامین کنندگان و محیط بازار( مورد مطالعه: شرکت لبنیات میهن)
دوره 5، شماره 15، تابستان 1402، صفحات 50 - 62
نویسندگان : محمود احمدی شریف * و شاهرخ فاتحي
چکیده :
هدف: بررسی نقش شدت رقابت و عدم قطعیت بازار در تاثیر تأمین کننده و مشوق های تامین کننده بر سستی و کم کاری فروشنده در بین فروشندگان شرکت لبنیات میهن. روش : پژوهش حاضر ازنظر هدف کاربردی و ازنظر شیوه گردآوری اطلاعات، تحقیقی توصیفی – پیمایشی از نوع همبستگی است. جامعه آماری فروشندگان فروشندگان شرکت لبنیات میهن به تعداد 213 نفرکه حجم نمونه انتخابی بر اساس محاسبه فرمول کوکران 137 نفر از بین آنها انتخاب و با پرسشنامه اقتباسی که روایی و پایایی آن تائید شده موردسنجش قرارگرفته است. بهمنظور تجزیهوتحلیل دادهها جمعیت شناختی و استخراج شاخصهای مرکزی از آمار توصیفی و نرمافزار24 SPS بر S و برای تجزیهوتحلیل آمار استنباطی از مدل معادلات ساختاری و از نرمافزار PLS2 Smart استفادهشده است. یافته ها: نظارت بر تأمین کننده و مشوق های تامین کننده بر سستی کسل کننده فروشنده تاثیر مثبت قوی می گذارد. و همچنین شدت رقابت و عدم قطعیت بازار نقش تعدیلی در تاثیرگذاری نظارت بر تأمین کننده و مشوق های تامین کننده بر سستی کسل کننده فروشنده ایفا می کند. نتیجه-گیری: مشوقهای تامینکننده ابزار مفیدی برای مهار سستی و کم کاری فروشنده هستند، در حالی که نظارت بر تامینکننده این رفتار نادرست را تشویق میکند. اثر بازدارنده انگیزههای تامینکننده در یک بازار به شدت رقابتی و نامطمئن تقویت میشود. علاوه بر این، نظارت بر تامین کننده، سستی فروشنده را در یک بازار به شدت رقابتی کاهش می دهد.
هدف: بررسی نقش شدت رقابت و عدم قطعیت بازار در تاثیر تأمین کننده و مشوق های تامین کننده بر سستی و کم کاری فروشنده در بین فروشندگان شرکت لبنیات میهن. روش : پژوهش حاضر ازنظر هدف کاربردی و ازنظر شیوه گردآوری اطلاعات، تحقیقی توصیفی – پیمایشی از نوع همبستگی است. جامعه آماری فروشندگان فروشندگان شرکت لبنیات میهن به تعداد 213 نفرکه حجم نمونه انتخابی بر اساس محاسبه فرمول کوکران 137 نفر از بین آنها انتخاب و با پرسشنامه اقتباسی که روایی و پایایی آن تائید شده موردسنجش قرارگرفته است. بهمنظور تجزیهوتحلیل دادهها جمعیت شناختی و استخراج شاخصهای مرکزی از آمار توصیفی و نرمافزار24 SPS بر S و برای تجزیهوتحلیل آمار استنباطی از مدل معادلات ساختاری و از نرمافزار PLS2 Smart استفادهشده است. یافته ها: نظارت بر تأمین کننده و مشوق های تامین کننده بر سستی کسل کننده فروشنده تاثیر مثبت قوی می گذارد. و همچنین شدت رقابت و عدم قطعیت بازار نقش تعدیلی در تاثیرگذاری نظارت بر تأمین کننده و مشوق های تامین کننده بر سستی کسل کننده فروشنده ایفا می کند. نتیجه-گیری: مشوقهای تامینکننده ابزار مفیدی برای مهار سستی و کم کاری فروشنده هستند، در حالی که نظارت بر تامینکننده این رفتار نادرست را تشویق میکند. اثر بازدارنده انگیزههای تامینکننده در یک بازار به شدت رقابتی و نامطمئن تقویت میشود. علاوه بر این، نظارت بر تامین کننده، سستی فروشنده را در یک بازار به شدت رقابتی کاهش می دهد.
کلمات کلیدی :
نظارت، تأمین کننده، مشوق های تامین کننده، سستی کسل کننده فروشنده، شدت رقابت
نظارت، تأمین کننده، مشوق های تامین کننده، سستی کسل کننده فروشنده، شدت رقابت
مشاهده مقاله
478
دانلود
0
تاریخ دریافت
۰۳ دی ۱۴۰۱
تاریخ ریوایز
۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۲
تاریخ پذیرش
۲۹ مرداد ۱۴۰۲