دوره 6، شماره 21، زمستان 1403، صفحات 60 - 73
نویسندگان : فاطمه جعفری پرند * و سید علی حسینی

چکیده :
مطالعات نشان می دهد منطق اثرسازی در حوزه ی کارآفرینی یعنی انتخاب اهداف و ابزارها برای شروع فعالیت های کارآفرینانه و همچنین شاخص های نوآوری مدل کسب و کار، موجب بهبود عملکرد سرمایه گذاری شرکت ها می شود. از این رو، تحقیق حاضر به ارزیابی نقش تأثیر علّیت (منطق علّی و اثرسازی) به عنوان منطق کارآفرینی اولیه بر عملکرد سرمایه گذاری شرکت پرداخته است. این مطالعه از نظر هدف کاربری نوع کمّی و روش توصیفی از نوع پیمایشی بوده که یک نمونه 201 نفری از جمعیت 422 نفری سطوح مدیریت شرکت مگاموتور سایپا انتخاب و برای سنجش متغیرهای تحقیق از پرسشنامه استاندارد که روایی و پایایی آن تأیید شده بهره گرفته شده است.جهت تجزیه و تحلیل داده های آمار توصیفی (جمعیت شناختی و استخراج شاخص های مرکزی) از نرم افزارSPSS 24 و برای آزمون برازش معادلات ساختاری و فرضیه ها از SmartPLS3 استفاده گردیده است. در این پژوهش فرضیات ادعایی مبنی بر تأثیر منطق علّی، منطق اثرسازی بر نوآوری مدل کسب و کار، منطق علّی و منطق اثرسازی با نقش میانجی رشد صنعت بر نوآوری مدل کسب و کار به طور قوی مورد تأیید قرار گرفت. نتایج تحقیق تأکید بر تأثیرگذاری جدّی رفتارهای کارآفرینی و نوآوری مدل کسب و کار بر عملکرد سرمایه گذاری دارد و نوآوری مدل کسب و کار بر بهبود عملکرد سرمایه گذاری را به همراه دارد.

کلمات کلیدی :
رفتارهای کارآفرینی، عملکرد سرمایه گذاری، نوآوری مدل کسب و کار


مشاهده مقاله
12
دانلود
0
تاریخ دریافت
۰۴ مهر ۱۴۰۳
تاریخ ریوایز
۱۱ آذر ۱۴۰۳
تاریخ پذیرش
۱۳ بهمن ۱۴۰۳