تاثیر مهارتهای دیجیتال فردی بر رشد شرکتهای کوچک: نقش عملکرد نوآوری
دوره 6، شماره 20، پاییز 1403، صفحات 1 - 13
نویسندگان : ثریا حسین خانی *
چکیده :
استفاده هوشمندانه از فناوریهای ارتباطات اطلاعاتی مدتهاست که عامل موفقیت مهمی برای عملکرد کسبوکار بوده است. بااینحال، یک تحول دیجیتال موفق مستلزم آن است که یک سازمان طیف گستردهای از قابلیتهای دیجیتال داخلی فعلی را توسعه دهد تا بتواند بهسرعت به نیازهای بازار پاسخ دهد. درحالیکه توجه به نقش قابلیتهای دیجیتال فردی معطوف شده است. از اینرو این تحقیق در پی پاسخگویی به سؤال اساسی یعنی: نقش عملکرد نوآوری در تأثیر مهارتهای دیجیتالی فردی بر رشد شرکتهای کوچک و متوسط در شهرک صنعتی لیا قزوین بوده است. پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی و ازنظر شیوه گردآوری اطلاعات، تحقیقی توصیفی – پیمایشی از نوع همبستگی است. جامعه آماری شامل فروشندگان شرکتهای کوچک و متوسط در شهرک صنعتی لیا قزوین به تعداد ۱۷۶ نفر که حجم نمونه انتخابی بر اساس محاسبه فرمول کوکران ۱۲۰ نفر بوده است و با پرسشنامه اقتباسی که روایی و پایایی آن تأیید شده مورد سنجش قرار گرفته است. بهمنظور تجزیهوتحلیل دادههای جمعیت شناختی و استخراج شاخصهای مرکزی از آمار توصیفی و نرمافزارSPSS24 و برای تجزیهوتحلیل آمار استنباطی از مدل معادلات ساختاری و از نرمافزار smart pls 23 استفادهشده است. یافتههای تحقیق نشان میدهد که مهارتهای دیجیتالی فردی بر رشد شرکتهای کوچک و متوسط و عملکرد نوآوری تأثیر مثبت و معنیداری دارد. همچنین عملکرد نوآوری متقابلاً تأثیر مثبت و معنیداری بر مهارتهای دیجیتالی فردی و رشد شرکتهای کوچک و متوسط دارد .نتایج تحقیق نشان میدهد که رشد کسبوکار در درجه اول توسط روابط بین فردی مبتنی بر اعتماد، شناسایی و تعهدات متقابل اعمال میشود. با اینحال، امروزه، قابلیتهای دیجیتال فردی به همان اندازه برای رشد و نوآوری در واقعیت رقابت دیجیتالی نقش فزاینده ای را برعهده گرفتهاند.
استفاده هوشمندانه از فناوریهای ارتباطات اطلاعاتی مدتهاست که عامل موفقیت مهمی برای عملکرد کسبوکار بوده است. بااینحال، یک تحول دیجیتال موفق مستلزم آن است که یک سازمان طیف گستردهای از قابلیتهای دیجیتال داخلی فعلی را توسعه دهد تا بتواند بهسرعت به نیازهای بازار پاسخ دهد. درحالیکه توجه به نقش قابلیتهای دیجیتال فردی معطوف شده است. از اینرو این تحقیق در پی پاسخگویی به سؤال اساسی یعنی: نقش عملکرد نوآوری در تأثیر مهارتهای دیجیتالی فردی بر رشد شرکتهای کوچک و متوسط در شهرک صنعتی لیا قزوین بوده است. پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی و ازنظر شیوه گردآوری اطلاعات، تحقیقی توصیفی – پیمایشی از نوع همبستگی است. جامعه آماری شامل فروشندگان شرکتهای کوچک و متوسط در شهرک صنعتی لیا قزوین به تعداد ۱۷۶ نفر که حجم نمونه انتخابی بر اساس محاسبه فرمول کوکران ۱۲۰ نفر بوده است و با پرسشنامه اقتباسی که روایی و پایایی آن تأیید شده مورد سنجش قرار گرفته است. بهمنظور تجزیهوتحلیل دادههای جمعیت شناختی و استخراج شاخصهای مرکزی از آمار توصیفی و نرمافزارSPSS24 و برای تجزیهوتحلیل آمار استنباطی از مدل معادلات ساختاری و از نرمافزار smart pls 23 استفادهشده است. یافتههای تحقیق نشان میدهد که مهارتهای دیجیتالی فردی بر رشد شرکتهای کوچک و متوسط و عملکرد نوآوری تأثیر مثبت و معنیداری دارد. همچنین عملکرد نوآوری متقابلاً تأثیر مثبت و معنیداری بر مهارتهای دیجیتالی فردی و رشد شرکتهای کوچک و متوسط دارد .نتایج تحقیق نشان میدهد که رشد کسبوکار در درجه اول توسط روابط بین فردی مبتنی بر اعتماد، شناسایی و تعهدات متقابل اعمال میشود. با اینحال، امروزه، قابلیتهای دیجیتال فردی به همان اندازه برای رشد و نوآوری در واقعیت رقابت دیجیتالی نقش فزاینده ای را برعهده گرفتهاند.
کلمات کلیدی :
عملکرد نوآوری، مهارتهای دیجیتالی فردی، رشد شرکت
عملکرد نوآوری، مهارتهای دیجیتالی فردی، رشد شرکت
مشاهده مقاله
45
دانلود
0
تاریخ دریافت
۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳
تاریخ ریوایز
۰۷ مرداد ۱۴۰۳
تاریخ پذیرش
۰۳ آذر ۱۴۰۳