
تعداد دوره ها | 6 |
تعداد شماره | 21 |
تعداد مقالات | 171 |
تعداد نویسندگان | 325 |
تعداد مقالات ارسال شده | 2159 |
تعداد مقالات رد شده | 1860 |
درصد عدم پذیرش | 69 |
درصد پذیرش | 31 |
زمان پذیرش (روز) | 120 |
تعداد پایگاه های نمایه شده | 40 |
تعداد داوران | 102 |
بررسی تأثیر استفاده از شبکههای اجتماعی بر رفتار نوآورانه با توجه به نقش واسطهای آوای کارکنان
دوره 7، شماره 1، 1404، صفحات 14 - 27
1 کارشناسی ارشد رشته مدیریت دولتی، دانشگاه پیام نور واحد یزد، یزد، ایران
2 استادیار گروه مدیریت دولتی، دانشگاه پیام نور واحد یزد، یزد، ایران
3 کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی، دانشگاه یزد، یزد، ایران
چکیده :
امروزه با پیشرفت فنّاوری و اهمیّت استفاده از شبکه های اجتماعی برای جستجوی دانش که میتواند منجر به ایجاد خلاقیت و نوآوری شود و همچنین تأثیرات نوآوری در ارتقاء عملکرد سازمانها، شبکههای اجتماعی و نوآوری مورد توجه بسیاری از پژوهشگران قرار گرفته است. علاوه بر آن آوای کارکنان بهعنوان ابزاری جهت بیان دیدگاهها و یا واکنش به نارضایتی شغلی در نظر گرفته میشود که میتواند به مدیران در جهت افزایش رضایت و تعهد کارکنان و در نتیجه ارتقاء عملکرد سازمان کمک کند. از اینرو در این پژوهش تأثیر استفاده از شبکههای اجتماعی بر رفتار نوآورانه با توجه به نقش واسطهای آوای کارکنان مورد بررسی قرار گرفته است. این پژوهش از لحاظ هدف جزء پژوهش های کاربردی و از لحاظ روش تحقیق از نوع پژوهشهای توصیفی ـ پیمایشی میباشد. برای گردآوری دادهها از پرسشنامه های استاندارد استفاده از شبکههای اجتماعی جهانبانی (1397)، رفتار نوآورانه جانسن (2000) و صدای کارمند ریس، آلفس و گاتنبی (2013) استفاده شد. جامعه آماری این تحقیق کلیه کارکنان مرکز جامع روانپزشکی استان یزد انتخاب شد که تعداد آنها برابر با 140 نفر میباشد. حجم نمونه در این پژوهش از طریق فرمول کوکران محاسبه گردید که برابر با 102 نفر میباشد. به منظور انجام محاسبات آماری از نرمافزار SPSS استفاده گردید و تمام تحلیل ها نیز به کمک نرمافزار Smart-PLS صورت گرفت. برای بررسی ارتباط بین متغیّرها و با توجه به شرایط استفاده از آزمونهای پارامتریک، از معادلات ساختاری که نوعی از روشهای آمار استنباطی میباشد، استفاده شده است. نتایج بهدست آمده نشان میدهد مقدار بحرانی (t) برابر با (65/8) است بنابراین در سطح 99 درصد در فرضیه اول، اثر استفاده از شبکه های اجتماعی بر رفتار نوآورانه با توجه به نقش میانجی متغیر آوای کارکنان مثبت و معنادار میباشد. همچنین با توجه به آماره t (060/2) در سطح 95 درصد در فرضیه دوم، اثر استفاده از شبکه های اجتماعی بر رفتار نوآورانه مثبت و معنیدار است. همچنین در بررسی فرضیه سوم مشخص شد که با توجه به آماره t (428/15) در سطح 99، اثر استفاده از شبکه های اجتماعی بر آوای کارکنان مثبت و معنیدار بوده و در بررسی فرضیه چهارم نیز با توجه به آماره t (837/8) در سطح 99 درصد، اثر آوای کارکنان بر رفتار نوآورانه مثبت و معنیدار می باشد.
امروزه با پیشرفت فنّاوری و اهمیّت استفاده از شبکه های اجتماعی برای جستجوی دانش که میتواند منجر به ایجاد خلاقیت و نوآوری شود و همچنین تأثیرات نوآوری در ارتقاء عملکرد سازمانها، شبکههای اجتماعی و نوآوری مورد توجه بسیاری از پژوهشگران قرار گرفته است. علاوه بر آن آوای کارکنان بهعنوان ابزاری جهت بیان دیدگاهها و یا واکنش به نارضایتی شغلی در نظر گرفته میشود که میتواند به مدیران در جهت افزایش رضایت و تعهد کارکنان و در نتیجه ارتقاء عملکرد سازمان کمک کند. از اینرو در این پژوهش تأثیر استفاده از شبکههای اجتماعی بر رفتار نوآورانه با توجه به نقش واسطهای آوای کارکنان مورد بررسی قرار گرفته است. این پژوهش از لحاظ هدف جزء پژوهش های کاربردی و از لحاظ روش تحقیق از نوع پژوهشهای توصیفی ـ پیمایشی میباشد. برای گردآوری دادهها از پرسشنامه های استاندارد استفاده از شبکههای اجتماعی جهانبانی (1397)، رفتار نوآورانه جانسن (2000) و صدای کارمند ریس، آلفس و گاتنبی (2013) استفاده شد. جامعه آماری این تحقیق کلیه کارکنان مرکز جامع روانپزشکی استان یزد انتخاب شد که تعداد آنها برابر با 140 نفر میباشد. حجم نمونه در این پژوهش از طریق فرمول کوکران محاسبه گردید که برابر با 102 نفر میباشد. به منظور انجام محاسبات آماری از نرمافزار SPSS استفاده گردید و تمام تحلیل ها نیز به کمک نرمافزار Smart-PLS صورت گرفت. برای بررسی ارتباط بین متغیّرها و با توجه به شرایط استفاده از آزمونهای پارامتریک، از معادلات ساختاری که نوعی از روشهای آمار استنباطی میباشد، استفاده شده است. نتایج بهدست آمده نشان میدهد مقدار بحرانی (t) برابر با (65/8) است بنابراین در سطح 99 درصد در فرضیه اول، اثر استفاده از شبکه های اجتماعی بر رفتار نوآورانه با توجه به نقش میانجی متغیر آوای کارکنان مثبت و معنادار میباشد. همچنین با توجه به آماره t (060/2) در سطح 95 درصد در فرضیه دوم، اثر استفاده از شبکه های اجتماعی بر رفتار نوآورانه مثبت و معنیدار است. همچنین در بررسی فرضیه سوم مشخص شد که با توجه به آماره t (428/15) در سطح 99، اثر استفاده از شبکه های اجتماعی بر آوای کارکنان مثبت و معنیدار بوده و در بررسی فرضیه چهارم نیز با توجه به آماره t (837/8) در سطح 99 درصد، اثر آوای کارکنان بر رفتار نوآورانه مثبت و معنیدار می باشد.
کلمات کلیدی :
شبکههای اجتماعی، رفتار نوآورانه، آوای کارکنان.
شبکههای اجتماعی، رفتار نوآورانه، آوای کارکنان.
-
4
-
4
-
1403/07/07
-
1403/12/10
-
1404/02/11