
رتبه بندی عوامل موثر بر استرس شغلی کارکنان آموزش و پرورش با استفاده از روش ویکور فازی (مطالعه موردی : آموزش و پرورش شهرستان لنگرود)
دوره 4، شماره 11، تابستان 1401، صفحات 32 - 42
1 دانشجوی کارشناسی ارشد، گروه مهندسی صنایع، دانشکده مدیریت و مهندسی صنایع، دانشگاه صنعتی مالک اشتر، اصفهان، ایران
2 فارغ التحصیل کارشناسی ارشد مهندسی صنایع، دانشگاه آزاد اسلامی واحد قزوین، قزوین، ایران
3
چکیده :
مدیریت در سازمان برای نیل به اهداف خود به دنبال استقرار نظامات و سیستمهایی میباشد تا فضای مساعد برای افزایش بهرهوری را تضمین کند. از مهمترین این نظامات، سیستم ارزیابی عملکرد کارکنان جهت بررسی رفتارها و قابلیتهای آنان و رشد و شکوفایی آنان برای رسیدن به اهداف سازمان میباشد. در این مقاله با استفاده از روش ویکور فازی به ارزیابی عملکرد کارکنان آموزش و پرورش براساس استرس شغلی پرداخته شده است و سپس با استفاده از روشهای آماری مناسب به تحلیل نتایج به دست آمده پرداخته شده است. پس از تعيين شاخصها و اندازهگيري آنها نياز به جمعبندي شاخصها براي دستيابي به ميزان عملكرد هر واحد است. تعيين عملكرد هر کارمند در مقايسه با ساير کارمندان معنيدار و قابل بررسي و اظهارنظر است. در پایان نتیجهگیری میشود که بین عملکرد کارکنان و استرس شغلی ارتباط معناداری وجود دارد.
مدیریت در سازمان برای نیل به اهداف خود به دنبال استقرار نظامات و سیستمهایی میباشد تا فضای مساعد برای افزایش بهرهوری را تضمین کند. از مهمترین این نظامات، سیستم ارزیابی عملکرد کارکنان جهت بررسی رفتارها و قابلیتهای آنان و رشد و شکوفایی آنان برای رسیدن به اهداف سازمان میباشد. در این مقاله با استفاده از روش ویکور فازی به ارزیابی عملکرد کارکنان آموزش و پرورش براساس استرس شغلی پرداخته شده است و سپس با استفاده از روشهای آماری مناسب به تحلیل نتایج به دست آمده پرداخته شده است. پس از تعيين شاخصها و اندازهگيري آنها نياز به جمعبندي شاخصها براي دستيابي به ميزان عملكرد هر واحد است. تعيين عملكرد هر کارمند در مقايسه با ساير کارمندان معنيدار و قابل بررسي و اظهارنظر است. در پایان نتیجهگیری میشود که بین عملکرد کارکنان و استرس شغلی ارتباط معناداری وجود دارد.
کلمات کلیدی :
بهرهوری، استرس شغلی، ویکور فازی
بهرهوری، استرس شغلی، ویکور فازی
-
623
-
1
-
1400/10/13
-
1400/12/15
-
1401/05/25